Do’s & Dont’s

Als je net het ondernemerschap hebt bemachtigd en begonnen bent met ondernemen, dan komen er enorm veel zaken op je af. De beginfase is voor veel ondernemers de moeilijkste en meest uitdagende fase van het ondernemerschap en in deze fase zal je moeten leren om je bedrijfje goed te runnen.

Hieronder vind je een aantal zaken die je als beginnend ondernemer vooral wel en vooral niet moet doen.

Wel doen:

-          Zorg ervoor dat je altijd een goede planning maakt. Een goede planning is erg belangrijk, want het helpt je om zelf om een beter beeld te krijgen van wat er moet gebeuren en hoe lang dit ongeveer gaat duren. Een goede planning zal ook voorkomen dat je teveel opdrachten of orders aanneemt, waardoor deadlines niet gehaald worden en klanten teleurgesteld zullen zijn.

-          Probeer de punten waarover je tevreden bent en de taken die je goed hebt uitgevoerd bij te houden. Op deze manier zal je niet alleen meer zelfvertrouwen krijgen, maar kun je op een later moment ook nog eens terugkijken en analyseren waarom bepaalde zaken beter lopen dan anderen.

-          Blijf vooral actief in gebieden die je interesseren. De kracht van het ondernemerschap ligt vaak ook in het feit dat ondernemers doen waar ze van houden en waar ze verstand van hebben. Ondernemers die doen wat ze leuk vinden zullen over het algemeen beter werk afleveren dan ondernemers die dat niet doen en bovendien zal het een hoop stress besparen.

Niet doen:

-          Accepteer geen orders waarvoor je de benodigde kennis, skills of producten niet in huis hebt. Het accepteren van dit soort orders heeft een groot risico en de kans is groot dat de klant niet tevreden zal zijn met het geleverde product. Dit kan niet alleen leiden tot het verliezen van de desbetreffende klant, maar ook tot het verliezen van andere klanten doordat de klant dit ook met zijn netwerk kan delen.

-          Zorg ervoor dat je niet al je tijd in de onderneming stopt en zorg ervoor dat je voldoende rust krijgt. Steeds meer beginnende ondernemers hebben last van extreme vermoeidheid en burnouts. Dit kan niet alleen je ondernemingsactiviteiten voor een langere periode stilleggen, maar er ook voor zorgen dat je beoordelingsvermogen vermindert en de kwaliteit van je geleverde producten of diensten afneemt.

-          Veel beginnende ondernemers verwaarlozen de financiële administratie bij het opstarten van de onderneming, maar dit kan op een later tijdstip veel problemen opleveren. Probeer dus vanaf het begin alles goed bij te houden, het is vaak maar een klein werkje en het moet uiteindelijk toch worden uitgevoerd.