6 dingen die je van deze bekende ondernemers kunt leren

Ondernemen kun je leren. Cursussen, boeken, doen. Maar kijk ook vooral af van mensen die al wat bereikt hebben in hun leven. De grote entrepeneurs als Steve Jobs en Elon Musk weten wat ondernemen is. Daarmee zijn ze groot geworden en hebben ze zichzelf, maar vooral hun bedrijf op de kaart gezet. Wat kun je van de grote ondernemers leren?

1. Ambitie

De grote ondernemers hebben keihard gewerkt om te komen waar ze zijn. Nooit opgeven. Elon Musk ging na drie mislukte lanceringen van SpaceX-raketten door en bewees dat het toch mogelijk was een raket naar de ruimte te sturen. Laat je ambitie niet tegenhouden door anderen.

space x

2. Verkopen

Als je iets wil verkopen en klanten wil binden, moet je zorgen dat je jouw bedrijf en wat je aanbiedt kunt verkopen. Wees overtuigend en een sterke prater.

3. Blijf leren

Sta altijd open voor feedback. Laat werknemers je beoordelen en vraag klanten wat ze van het bedrijf vinden. Waar is nog ruimte voor verbetering? Ben je een goede leidinggevende en coach? Of valt daar nog wat bij te spijkeren? Luister naar je personeel, als zij beter gaan functioneren doordat jij je leidinggevende vaardigheden laat bijspijkeren, gaat het beter met het bedrijf.

4. Focus

Steve Jobs maakte met Apple steeds maar een paar producten tegelijk. Nu doet Apple dat nog steeds, al wordt het aanbod van hun producten steeds groter. Door een klein aanbod, kun je meer aandacht besteden aan ieder product. Dat wordt daar beter door en je verliest het overzicht niet. Een paar kwalitatief sterke producten is altijd beter dan veel slechte.

Steve-jobs-change-quote

5. Wees positief

Peter Diamandis is inmiddels een groot entrepeneur in Silicon Valley. Hij is erg positief en staat open voor alles. Hij voorziet een toekomst vol (gratis) technologie en energie die ons leven beter maakt. Gratis water voor iedereen. Een zeer positieve visie, alle negativiteit laat hij links liggen. Niets is onmogelijk en dat bewees hij al met verschillende X-Prizes, waardoor hij ‘gewone mensen’ raketten liet bouwen die daadwerkelijk tot de ruimte reikten.

6. Maak ervaringen

Steve Jobs verkocht zijn producten als ervaringen. De nasleep daarvan vind je nog steeds in Apple Stores over de hele wereld. Bij de release van een nieuwe iPhone of iPad krijg je high-fives van medewerkers en een groot applaus. Het voelt alsof je het middelpunt bent. Je koopt een telefoon of tablet en voelt je goed terwijl je honderden euro’s uitgeeft.